Print
14
Jan

B10 sposobem na spadek eksportu biodiesla i redukcję kosztów importu paliw w Argentynie

There are no translations available.

biodiesel

W 2013 roku Argentyna wyprodukowała około 2 mln ton biodiesla wobec 2,5 mln ton w 2012 roku. Do spadku produkcji o 17% przyczyniła się redukcja popytu eksportowego po wprowadzeniu ceł antydumpingowych przez Komisję Europejską, ponieważ to UE były największym odbiorcą estrów z tego kraju – informuje FAMMU/FAPA.

W 2013 roku Argentyna wyeksportowała do Unii Europejskiej 490 tys. ton biodiesla wobec 1,39 mln ton rok wcześniej oraz około 1,5 mln ton w 2011 roku. W 2013 roku cały argentyński eksport biodiesla spadł o 26% do około 1,2 mln ton. W styczniu br. Argentyna podniosła z 8% do 9% obowiązkowy udział estrów w oleju napędowym, a podniesienie do 10% ma nastąpić w dalszej kolejności już w lutym br. Rząd chce zwiększyć dzięki temu zużycie wewnętrzne biodiesla w odpowiedzi na spadek eksportu także poprzez wprowadzenie od lutego br. obowiązku stosowania 10% mieszanki biodiesla w przypadku oleju napędowego stosowanego do produkcji prądu elektrycznego.

W odpowiedzi na antydumpingowe cła wprowadzone przez Unię na argentyński biodiesel, kraj ten wniósł 19 grudnia 2013 roku skargę do WTO, a organizacja ma 60 dni na pomoc stronom w rozwiązaniu sporu. Wcześniej Unia wprowadziła antydumpingowe cła na biodiesel z Argentyny od końca listopada zeszłego roku na okres 5 lat.

Wprowadzenie na argentyńskie stacje paliw standardu B10 ma spowodować, zgodnie z rządowymi założeniami, wzrost zużycia biodiesla o 460 tys. ton rocznie, dzięki czemu koszt importu paliw do tego kraju ma być zredukowany o  ok. 50 mln dolarów.

Źródło: FAMMU/FAPA, Biofuel Digest